Thursday, November 06, 2008

Dom tuffa kusinerna


När jag var grabb var två av mina kusiner stora förebilder på avstånd. Att jag inte träffade dom så ofta bidrog nog till deras hjältestatus. De var ganska mycket äldre och hann börja med allt tufft innan jag ens fattat att det var ballt. De hade Star Wars-gubbarna, skateboards, ramboknivar och långt hår som jag också ville ha, fast inte förstod förrän några år senare. Ett av mina gladaste barndomsminnen någonsin var den julafton när jag fick ärva kusinernas Star Wars-prylar. Jag var råinne på Han Solo och gänget men var lite efter min tid, leksakerna hade slutat säljas och det var He-Man för hela slanten. Men då på julafton fick jag världens största paket, minns jag det som iaf, innehållandes Millenium Falcon, Bobba Fetts skepp och hur många gubbar som helst. Den lyckan var helt obeskrivlig, dom där leksakerna fanns ju inte längre. Sjukt stort var det.

Var alltid sur över att jag växte upp i skogen där närmaste asfalterade skatebara yta fanns på Sandö. Hade nästan glömt bort hur stor min idoldyrkan var innan jag hittade den här bilden på fejan.

6 comments:

Anonymous said...

Vadå?? Är det där dina kusiner?
Inte så jävla konstigt ifall idoldyrkade dom :o

Fan tuffaste gänget på länge.

Pat said...

Nja, alla fem är inte mina kusiner men den långhåriga snubben i mitten och den lilla knodden längst ut till höger är det.

Jo, dom var riktigt coola alltså.

ellen said...

jag trodde att lillkillen till höger var du! inte konstigt att man var rädd för "ungdomar" som snorunge. skulle de se ut som på 90-talet idag skulle jag vara rädd för dem fortfarande.

martin said...

De var ju läskigt tuffa...

Sörjde också att jag inte växte upp i en stad med skateboards och video.

martin said...

Hade du den där bilden när du var liten? Vilket trumfkort i lägen då man battlar om vem som har tuffast pappa/brorsa/kusin/farbror.
"Min pappa är polis!"
"Min kusin har hårdrockshår och är med i ett livsfarlig skejtgäng, tuffare än det i polisskolan 4".

Pat said...

Tyvärr var det först för några dagar sen jag såg bilden för första gången. Tycker fortfarande att den är ett trumfort dock.