Tuesday, November 18, 2008

Femton gastar på död mans kista

Motvilligt måste jag erkänna att det spritter till en helt efterbliven känsla av glädje varje gång det rapporteras om de somaliska piraterna. Rent förnuftmässigt vet jag ju att det inte rör sig om pirater á la Kapten Blod och det inte är någon särskilt stabil grund att bygga ett samhälle på lösensummor. Dessutom är de miljöpåföljder som en sänkt oljetanker skulle innebära eller de tänkbara nya reserutterna som kan krävas för att undvika piraterna enbart av miljömässig negativ karaktär.

Men Somalia alltså, själva definitionen av ett U-land med en obefintlig infrastruktur där varje form av normal ekonomisk verksamhet har varit omöjlig sen statens kollaps i början på nittiotalet. Inget annat land har i modern tid drabbats av ett liknande sammanbrott sedan 1991, vad fan ska dom göra liksom? Trots att jag vet att det är fel kan jag därför inte låta bli att njuta lite varje gång deras pirater visar långfingret åt omvärlden och kidnappar ännu en lyx-yacht, eller oljetanker. De somaliska piraterna har helt enkelt blivit mitt senaste guilty pleasure.

Det hela har har kanske en så trivial förklaring som att jag fallit för medias så uppenbart manipulerande språkbruk. Svårt för en piratnörd som mig att inte romantisera dem då de kallas för just "pirater" eller "sjörövare". Det bästa av allt måste ju ändå vara att regionhuvudstaden Eyl kallas för "piratnäste", helt underbart.

3 comments:

Jonathan said...

Men alltså. Dom vill ha lösensummor. Men vad fan ska de göra med världens största oljetanker om ingen ger dom några pengar? Ankra den i nån trygg liten vik och hämta lite olja då och då med en lastbil full med tiolitersdunkar?

Jag skulle inte vilja vara en piratkapten i Somalia med några miljoner liter olja i lasten. Man skulle inte kunna utnyttja den och förr eller senare skulle man bara bli... kapad av några vilda swashbuckling buckaneers, som Guybrush Threepwood en gång uttryckte det.

Pat said...

Det känns onekligen som att piraterna tagit sig vatten över huvudet den här gången. Det lustiga är ju som du insinuerar att det praktiskt taget är omöjligt att gömma den där tankern.

Kan mycket väl bli slutet på denna, med extremt subjektiva ögon, moderna Robin Hood-historia.

martin said...

Hur gör man för att få senaste inlägget att synas under sina länkar?