Wednesday, November 05, 2008

Livsnjutaren

Jag har vid ett flertal tillfällen klargjort min åsikt i frågan hund vs katt, och kategoriskt ställt mig på hundens sida som det överlägsna husdjuret. När syrran ringde i morse och berättade att Tasse gått bort var jag beredd att omvärdera den där åsikten. Ingen regel utan undantag heter det ju. Och när det gäller katter var det Tasse som var mitt undantag. Han var en extremt lojal, charmig och mysig individ för att komma från det annars så opålitliga kattsläktet. En mästare i konsten att njuta av livets goda och en trogen tv-tittande kompanjon i 16 år. Vet inte hur många mornar jag vaknat av att han stått på mitt bröst och med en experts precission skallat mig lagom hårt. Det kommer onekligen finnas ett stort tomrum nästa gång jag kommer hem till mamma på Svanö.

Det känns lite löjligt att vara så ledsen över en katts bortgång. Men tanken på att det var så olyckliga omständigheter som ledde till hans bortgång gör det extra svårt att skaka den plufsiga krabaten ur mina tankar idag.

Tack för allt Tasse, vila i frid.

6 comments:

Anonymous said...

Tasse! Efter Jama är ju han den trevligaste, gosigaste, mysigaste katten som tassat runt på Svanö. Åh jag kommer också sakna honom nästa gång jag är på ön. Och jodu, man får sörja en katt hur mycket och hur länge somhelst.
Agnes-Lo

Anonymous said...

Nej inte Tasse! Jag har precis samma känslor som du inför hund vs. katt, men Tasse var verkligen undantaget!

Pat said...

I Tasses fall hade jag nästan varit för kloning. En Second-Tasse skulle omöjligtvis blivit en Second Chance.

martin said...

Klart man ska vara ledsen om man mister en katt...

Fattar inte varför du ogillar katter så mycket, du kör lite rasistargumentet "hatar alla invandrare utom Mohammed för han är okej". Hur många katter har du träffat som har varit taskiga mot dig? Alla vi har haft har gillat att ligga i knät och spinna och sådär.

Pat said...

Grejen är att jag inte ogillar katter per definition men diskussionen har ofta handlat om katt ELLER hund. Och då håller jag hunden principiellt högre som husdjur. Eller har i alla fall gjort det fram tills nu.

Anonymous said...

Njutarn Tafftaff, RIP.