Friday, November 21, 2008

Riktig vinter, Umeå vs Gbg 1-0

Redan innan jag blir påhoppad på fejan med anklagelser om att Umeå är en etablerat tråkig stad har jag beslutat mig för att försvara björkarnas stad. Visst jag har ställt upp i klagokören och dissat mina vänner som av någon helt obegriplig anledning valt att flytta dit istället för sthlm eller gbg. Att flytta längre norrut ingick aldrig i min tonårsplan där första bästa väg bort från Kramfors greppades desperat. Och så ser det väl fortfarande ut antar jag.

Men, igår slogs jag verkligen av hur mycket jag uppskattar en riktig vinter i jämförelse med det rådande pissvädret som konstant hemsökt götet den senaste månaden. Fem minusgrader och solsken, lite knorr under skorna och jag njuter av varje fotsteg jag tar. Som besökare är staden lagom stor, alla man känner går ut på samma klubb och det goda samtalet står i fokus. Ikväll ska jag på middag hos Jörgen och imorn blir det fest och klubbspelning i goda vänners lag. Det finns en god potential för att det här kan bli höstens bästa helg.

Men å andra sidan, i mars kommer jag nog inte att hålla Umeå före Göteborg. Novemberomgången vinner staden emellertid lätt.

3 comments:

martin said...

Svara på min fråga.

Umeå är en skitstad, men det är härligt med snö, det håller jag med om! Nu när jag ska lämna götet kan jag se på pissvädret här med viss sentimentalitet.

Pat said...

Ha ha, du är för rolig du. Fortfarande inga rationella argument för ditt Umeåförakt. Men hata på du gubben.

Angående blogglistegrejen så går du in på layout och "lägg till en gadget" där finns den med som ett alternatv.

martin said...

Vad heter den då? Var där och rotade.

Ok, det här gillar jag inte med Umeå, har ju varit dit några gånger faktiskt, inte bara höftat.

1, Extremt tråkig stadskärna, och då har man sett en del tråkiga sådana.
2, Tyvärr ingen riktig stad utanför stadskärnan. Inget som kompenserar.
3,Låga hus på grund av fjantiga regler.
4, Inga fjäll eller höjdskillnader trots att det ligger i Norrland.
5, Ingenting vacker att titta på. Man glor på ån, på andra sidan den är det lite smådeppiga hus, det är allt.

Men jag har alltid haft intrycket av att det är roligt att spela i band där och att folk från umeå är rätt trevliga. Men det är säkert fördomar.